Češi i Slováci touží po více času pro sebe, každý druhý pravidelně překračuje pracovní dobu

28. Červen 2023 | Redakce LUXUS.cz | čtenost po 30 dnech je 24298

Osvobození se od věčného kolotoče pracovních povinností není pro většinu obyvatel Česka a Slovenska, kteří žijí v rušných městech, vůbec snadné. Zjištění naznačují, že více než polovina obyvatel pravidelně překračuje svůj pracovní čas. Ve všední dny jsou tito lidé natolik zaneprázdnění, že nalézt chvíli pro sebe je téměř nemožné. Většině lidí by přitom stačilo, kdyby čistě podle svého přání mohli strávit jen hodinu až dvě denně. Ukázal to průzkum společnosti Coca-Cola pro značku Kinley, která prostřednictvím své aktuální kampaně a motta „Je čas myslet na sebe“ vybízí zákazníky k tomu, aby si občas a dovolili jednoduše vypnout.

Nové příchutě Kinley

Nové příchutě Kinley

Běžný pracovní den končí pro většinu městských obyvatel Česka a Slovenska nejpozději okolo 17. hodiny. Chvilku pro sebe si ve všední dny dokáže přesto pravidelně dopřát jen 31 procent Čechů a 24 procent Slováků. Často jsou na vině přesčasy, se kterými se pravidelně potýká více než polovina populace v produktivním věku. Volný čas však mizí také při dojíždění do místa bydliště, nákupech, domácích pracích, péči o děti či při venčení zvířat.

Herec a moderátor David Gránský se svým signature drinkem Time to Thyme

Herec a moderátor David Gránský se svým signature drinkem Time to Thyme

Relaxace v přírodě, setkávání s přáteli, sportování, čtení nebo rodinné aktivity - to jsou způsoby, jak se lidé nejraději odreagují po náročném pracovním dni. Bohužel, většina z nich si nemůže dovolit tyto aktivity užívat v průběhu všedních dnů. Podle průzkumu provedeného společností Coca-Cola pro značku Kinley se ukázalo, že téměř 30 procent Čechů a dokonce 40 procent Slováků mají volný čas pro sebe jen jednou týdně nebo vůbec. Přitom většina lidí by si přála mít alespoň jednu až dvě hodiny denně čistě pro sebe, zatímco pětina populace by byla spokojená s pouhými třiceti minutami volna.

„Rovnováha mezi prací, časem pro sebe, a časem pro partnerství a přátele je důležitější, než si umíme představit. Při dlouhodobé nerovnováze se mohou objevovat poruchy nálady, potíže se spánkem, úzkosti až panické ataky, v krajním případě může dojít k vyhoření v pracovním i osobním životě, které zasáhne nejen dotyčného, ale i jeho okolí. Je to fáze, ze které se velmi obtížně vrací zpátky,“ komentuje výsledky průzkumu psycholožka Martina Viewegová.

Ondřej Šikl se svým siganture drinkem Rosemary Buck

Ondřej Šikl se svým siganture drinkem Rosemary Buck

Jen čtvrtina Čechů a Slováků je opravdu spokojena s množstvím volného času, který mají k dispozici během všedních dnů. Na opačném konci žebříčku se nachází skupina lidí, kteří se trápí tím, že vůbec nemají žádný čas pro sebe - toto tvrzení platí pro přibližně každého osmého člověka. Když se však některým lidem skutečně podaří si najít chvilku volna v průběhu týdne, nejraději ji tráví v pohodlí svého domova, jak ukázal průzkum. Následují prostředí příjemných restaurací, barů či kaváren a venkovní plochy, jako jsou například parky.

„Prostřednictvím aktuální kampaně k relaunchu portfolia Kinley Tonic se snažíme vyzvat všechny Čechy a Slováky, aby si každý den našli chvilku pro sebe. Je osvěžující po práci vypnout, zajít si s přáteli do baru nebo restaurace a vychutnat si dobré jídlo a pití,“ říká Zuzana Staňková, manažerka značky Kinley ve společnosti Coca-Cola pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

Mezi preferovanými aktivitami pak vede pobyt v přírodě, čas strávený s partnerem či rodinou, sledování filmů a seriálů nebo setkávání s přáteli. Jen málo lidí si naopak chvilku pro sebe spojuje s nakupováním, uměleckou činností či návštěvou kosmetického salonu.

Galerie

Nové příchutě Kinley
Herec a moderátor David Gránský se svým signature drinkem Time to Thyme
Ondřej Šikl se svým siganture drinkem Rosemary Buck

Rozhovory

Coca-Cola