Exkluzivní šampaňské – to je Dom Pérignon

25. Červen 2022 | Redakce LUXUS.cz | čtenost po 30 dnech je 17952

Pod záštitou společnosti Moët & Chandon vzniká vintage luxusní šampaňské Dom Pérignon. Pro svou jedinečnou chuť a kvalitu se hodí především pro slavnostní příležitosti, u kterých dotvoří onu výjimečnou atmosféru.

Značka Dom Pérignon patří do tzv. skupiny LVMH neboli Louis Vuitton Moët Hennessy, tedy podniku světové velikosti, jehož zboží platí za jedno z nejluxusnějších. Kromě značky excelentního šampaňského Dom Pérignon sdružuje na 60 dalších ikonických značek různého charakteru. Dom Pérignon si zde své místo vydobyl nejen svou kvalitou, ale rovněž dlouhou historií. Ta totiž v jisté podobě sahá až do 17.století k benediktínskému mnichovi Pierru Pérignonovi, po kterém získalo toto šampaňské své jméno.

Mnich a šumivé víno jménem Pérignon

V roce 1655 přijal benediktínský řád mnichů mezi sebe tehdy teprve sedmnáctiletého mladíka. Jeho jméno znělo Pierre Pérignon. Byl mnichem v opatství Saint-Vanne u Verdunu, odkud byl po několika letech přeložen do opatství Saint-Pierre d´Hautvillers, kde působil až do své smrti. Zde se stal sklepmistrem a měl tak na starosti produkci a celkovou péči o víno pro celé opatství. Jisté zkušenosti pro tento úkol si jistě přinesl už z domova, neboť rodina jeho otce vlastnila několik vinic.

Pierrův zájem ale vzbudila především skutečnost, že v jeho době mnoho lahví víno doslova explodovalo vlivem nedokonalého sběru a neznámých vlastností vína. Velký podíl viny na tomto nesla fermentace, která mnohdy nestihla v přirozeném venkovním prostředí zcela proběhnout. Hrozny, které obsahovaly cukry, jež ještě nebyly přetvořeny na alkohol, se tak zavíraly do lahví a představovaly tak časovanou bombu. Vlivem výbuchu následně docházelo k řetězové reakci, která poškozovala další a další lahve s vínem. Peirre Pérignon během svého života zjistil mnoho dosud neznámých vlastností vína, na základě kterých, byl schopen eliminovat nepříznivé dopady. Pod jeho vedením se vinohrady opatství zdvojnásobily a opatství samotné vzkvétalo. Mezi pravidly, která měl Pierre sepsat, ale která byla vydána až po jeho smrti, lze nalézt návod, jak s vínem správně nakládat. Zajímavým a důležitým faktem pro šampaňské Dom Pérignon pak například bylo pravidlo, které mělo uvádět, že jemné víno by se mělo vyrábět pouze z Pinot noir.

Pierre Pérignon často bývá označován jako duchovní otec šampaňského. Ačkoliv změnil do jisté míry dějiny vinařství a byl průkopníkem z hlediska skladování a kvality šumivého vína, nebyl objevitelem jeho výroby. Ta byla známá již ve století šestnáctém.

Jak šumivé víno Dom Pérignon vzniká

Šampaňské Dom Pérignon se vytváří mísením odrůd pinot noir neboli rulandského modrého a chardonnay. Pinot noir se řadí mezi středně pozdní moštovou odrůdu révy vinné. Jedná se o starobylou odrůdu, která pochází pravděpodobně z oblasti Burgundska. Slouží k výrobě červených a růžových vín, přičemž patří mezi pouhé tři odrůdy, které jsou povolené pro výrobu klasických francouzských šumivých vín z oblasti Champagne. Spontánním křížením této odrůdy s odrůdou Gouais blanc poté vznikla rovněž stará moštová odrůda révy vinné Chardonnay. Ta je určena pro výrobu bílých vín.

Vintage šampaňské ze silných ročníků

Prvním ročníkem značky Dom Pérignon je rok 1921. Lahve z tohoto roku byly uvedeny na trh ale až v roce 1936 během slavnostní plavby lodě Normandia do New Yorku. V roce 1927, kdy v podstatě značka jako taková ještě tedy neexistovala, došlo k jejímu předání ze společnosti Champagne Mercier společnosti Moët. Bylo tomu tak ku příležitosti svatby mezi členy těchto dvou vinařských rodin.

Společnost Champagne Mercier byla založena v roce 1858 Eugènem Mercierem. Operuje v oblasti Épernay v Champagne. Produkuje ročníkové i cuvée lahve šampaňského, které skladuje v 18 kilometrů dlouhých tunelech, nacházejících se 30 metrů pod zemí. Patří pod záštitu LVMH a je značkou číslo jedna v prodeji šampaňského.

Moët & Chandon či jednoduše Moët je společnost založena v roce 1743 Claudem Moëtem. Patří mezi jedničku na trhu v prodeji šampaňského – ročně vyprodukuje přibližně 28 miliónů lahví tohoto nápoje. Rovněž patří do rodiny LVMH.

Šampaňské Dom Pérignon neprodukuje víno každý rok, ale pouze v nejlepších letech a k výrobě daného ročníku jsou použity hrozny, jež byly sklizeny pouze v daném roce. Proto je označováno jako vintage šampaňské. Obecně platí, že více než dva ročníky po sobě, jsou vzácným jevem. Rozmezí let 2002 až 2006 proto představuje unikát, neboť vzniklo nepřerušeně pět ročníků šampaňského za sebou. Kromě klasického Dom Pérignonu vzniká od roku 1959 růžová verze tohoto šampaňského, která má své vlastní ročníky. Těchto bylo do roku 2010 již 26.

Zajímavosti o šampaňském Dom Pérignon
  • Doposud bylo produkováno 44 ročníků Dom Pérignon a to: 1921, 1926, 1928, 1929, 1934, 1943, 1947, 1949, 1952, 1953, 1955, 1959, 1961, 1962, 1964, 1966, 1969, 1970, 1971, 1973 1975, 1976, 1978, 1980, 1982, 1983, 1985, 1988, 1990, 1992, 1993, 1995, 1996, 1998, 1999, 2000, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2008, 2009 a 2010.
  • V roce 1971 objednal íránský šáh Muhammad Rezá Pahlaví několik lahví prvního ročníku Dom Pérignon Rosé (1959) na oslavu 2 500 let perské říše. V roce 2008 byla lahev z této objednávky prodána v aukci za 24 758 eur.
  • O deset let později bylo šampaňské Dom Pérignon vybráno pro sváteční tabuli na svatbu lady Diany Spencerové a prince Charlese. Lahve k této příležitosti nesly speciálně vytvořené insignie. Na svatbě, která se konala 29.července roku 1981, byl podáván ročník 1961.
  • Za pravděpodobně nejdražší lahev z domu Dom Pérignon platí Dom Pérignon Rosé Gold Methuselah z roku 1996. Toto šampaňské stojí kolem 49 000 dolarů. Je tomu tak proto, že se jedná o limitovanou edici, kterou speciálně navrhl hollywoodský režisér David Lynch. Lahev je pozlacená a obsahuje 6 litrů šampaňského. Chuť tohoto ročníku je velmi silná a jsou v ní patrné kouřové akcenty.
  • Richard Geoffoy byl více než 30 let sklepmistrem značky Dom Pérignon. Nyní se ale přestěhoval do Japonska, kde se rozhodl své zkušenosti zhodnotit změnou povědomí o saké. Z něj chce vytvořit běžnější domácí nápoj, za jaké platí šampaňské, namísto jeho užívání v tradičním spojení s japonskou kuchyní. Netradiční saké IWA 5 přichází na trh v roce 2020.

 

 

Galerie