Jak se vyrábí nejlepší slivovice s Martinem Žufánkem

14. Květen 2021 | Redakce LUXUS.cz | čtenost po 30 dnech je 35540

Dnes jsme v našem rozhovoru zabrousili poněkud více do alkoholu. Pokusili jsme se pro vás vyslechnout Martina Žufánka, který společně se svou rodinou vlastní lihovar, který se přesně drží svých zajitých trendů, pravidel a využívá 21leté zkušenosti, jež ve svém oboru získal. Martin Žufánek chtěl ukázat, že i domácí pálení má na trhu své uplatnění, a přesně to se mu povedlo. Limitované edice svých alkoholických nápojů prodají během několika minut, ale i přesto se drží zajitého pravidla: Nevydestilujeme více alkoholu, neboť limitovaná edice musí zůstat limitovaná.

Martine, mohl byste nám v rychlosti Váš lihovar Žufánek představit?
Lihovaru Žufánek se před 21 lety podařilo způsobit revoluci na trhu ovocných pálenek a ukázat, že kvalita domácího pálení je možná i v komerčním provozu. Když by se historie ptala, tak jsme navrátili vážnost slivovici, sejmuli z ní nálepku něčeho obyčejného, co si na Moravě pálí staří lidé pro další staré lidi. Pak následoval absint, který způsobil poprask na mezinárodní scéně, a následně gin, který nastartoval aktuální ginovou horečku v Česku, kdy za poslední dva roky vznikly snad dvě desítky dalších ginů.

Čím si myslíte, že se můžete oproti ostatním lihovarům pyšnit?
Lidmi, přístupem, technologií, zkušenostmi a pevně danými pravidly. Lidmi, protože náš lihovar je čistě rodinnou záležitostí, celou dobu u nás destilují pouze dva lidé, bratr Jan a já, o sady se stará otec s bratrem Josefem a mamka má na starosti ekonomický provoz. Přístupem myslím to, že nás za celou dobu nikdo nepřesvědčil dělat laciné věci, řezané lihoviny, tuzemák či rum. Vše vyrábíme proto, že to chceme sami pít a nikdy se za to nechceme stydět. Technologii jsme za tu dobu vychytali maximálně. Máme čtyři destilační kotle a z nich dva ty vůbec nejlepší na světě, perfektní kvasný proces a skladovací nádrže. Zkušenosti za 21 let jsou takové, jakými se může chlubit jen pár provozů v Česku. Kupříkladu na absinty máme víceméně monopol, a kdyby je dnes chtěl někdo destilovat v podobné kvalitě a renomé, tak by mu to trvalo minimálně 7 let destilace, pokusů a omylů, než by se dostal na naši dnešní úroveň. Není to nemožné, když by se do toho někdo kousnul tak jako my kdysi, tak to dokáže, ale právě ty zkušenosti nás odlišují od všech ostatních. Nechci, aby to znělo nabubřele, ale někde se těch 21 let nonstop destilace projevit musí. A pevně dané pravidla? Za těch 21 let se nám podařilo dostat do situace, kdy naše limitované edice vyprodáme v řádech minut. Typickým příkladem je OMFG gin. Letos se vyprodal souhrnem za 10 minut a obratem se nabízí v aukcích a bazarech za dvojnásobnou cenu. Nám by nedělalo žádný velký problém toho ginu vydestilovat 10x víc a vydělat 10x víc. Ale naše jasně nastavená pravidla nám to jednoduše nedovolí, nevydestilujeme ho víc a tím pádem nevyděláme víc. Protože důvěru zákazníků zničíte pouze jednou. Co je limitované, je limitované. Mamon zabije každý business.
Co je podle Vás při výrobě slivovice to nejdůležitější?
Ovoce, kvas, destilace, zrání. Přesně v tomto pořadí. Ze špatného ovoce nikdy nevydestilujete dobrou pálenku, špatný kvas můžete rovnou vyhodit, destilací špatného kvasu nic nezlepšíte a zráním špatné slivovice ji také nijak nepomůžete.

Jak se dle Vás pozná kvalitní slivovice?
Tak že voní po švestkách a peckách a neškrábe vás v krku a nenutí vás ji vyplivnout z pusy. Anebo že ji dokážete pít i při pokojové teplotě a necítíte z ní aceton.
Co vše kromě slivovice vyrábíte?
Dnes je to celá řada produktů. Portfolio je rozděleno na ovocné destiláty, ovocné likéry, bylinné destiláty a bylinné likéry. Jednoznačný bestseller je ale celou dobu slivovice a hruškovice.

Kde si můžeme Vaše produkty zakoupit?
Prodáváme pouze přes specializované velkoobchody s alkoholem, náš vlastní eshop a eshopy našich partnerů a pár specializovaných farmářských prodejen a vinoték. Ze známých velkoobchodů jsme pouze v Makru a JIPu, naopak nás nenajdete v běžných řetězcích supermarketů.
Slyšeli jsme, že provádíte i laserové gravírování. Můžete nám přiblížit, o co jde?
Laserové gravírování je služba pro naše firemní zákazníky. Mají možnost objednat naše láhve bez etiket a místo nich si na láhev nechat vygravírovat jejich logo, motto, zkrátka cokoliv. To totiž narozdíl od etikety nejde nijak strhnout či umýt. Je to trvalé označení láhve a perfektní dárek zákazníkům. Ke konci roku děláme těchto lahví docela dost velké množství.

Pořádáte i nějaké ochutnávky Vašich výrobků?
Takových akcí jsou jednotky ročně. Většinou pro naše kamarády v barech a restauracích. Přímo u nás ve firmě nic takového neorganizujeme.
Co pro Vás znamená luxus?
Luxus je to, že si koupíš kváskový chléb u pekaře za stokorunu, a ne průmyslový za 30. Že si v 6 hodin večer vypneš telefon a neřešíš žádné pracovní věci. Luxus pro mě je i to, že nemusím celý den nosit oblek, ale že jsem v pálenici v dvacet let staré košili a mikině. Luxus je to, když si kupuješ kvalitní věci a doplňky, ale nikdo to nepozná. Luxus je uvědomění si, že nemusíš vypadat okázale, ale jen jako nejbohatší lidé planety. Naprosto obyčejně.

Děkujeme za rozhovor

Rozhovory

Tato společnost nemá v naší databázi žádné články