O luxusních vizitkách a tiskovinách s panem Petrem Haškovcem

25. Únor 2021 | Redakce LUXUS.cz | čtenost po 30 dnech je 37902

Pan Petr Haškovec začínal v ryteckém ateliéru jako rytecký učeň. Pak následovala umělecká řemesla – obor rytec kovu. Následně rytí loveckých zbraní v rakouském Erlachu. A posledních 25 let působí jako řemeslník specializující se na ražby. Snaží se neutopit se v kalkulacích, zachovat si stále důraz na maximální kvalitu a posouvat řemeslo co nejdál to jde. Pan Haškovec miluje kombinaci moderních technologií, jako je vyřezávání papíru laserem, stejně jako oprašovat staré techniky tisku z výšky, který dovedl do dokonalosti tím, že je navíc reliéfní.

Jak jste se dostal k této zajímavé práci?
Mojí největší inspirací bylo setkání v ryteckém ateliéru, když mi bylo 9 let a měl jsem možnost vidět právě slepotisk a nechat se okouzlit technikou a atmosférou tohoto řemesla. Postupně jsem se měl možnost vyškolit jako rytec nejdříve u nás na uměleckých řemeslech, a poté jsem pokračoval ve studiích v rakouském Ferlachu, kde jsem ryl lovecké zbraně. Mezitím proběhla Sametová revoluce. Rakousko vstoupilo do evropské unie a já jsem zjistil, že rýt zbraně přes hranice není jednoduché, a tak jsem začal vytvářet raznice pro slepotisk. Byl jsem zvyklý z ryteckého ateliéru na precizní zpracování a byl jsem smutný, že v polygrafii taková preciznost není standardní záležitostí. Takže jsem se začal postupem doby více věnovat ražbě. V určitém období jsem raznice dával i zadarmo, než abych musel poslouchat, že jsou moc drahé, a tak zákazníci platili raznici v ceně ražby. Přesto mě práce vlastně vždycky bavila, především ten moment, když se z raznice vytvaroval do papíru reliéf, který byl ostrý a nějak vnitřně ve mně vyvolával radost. Od roku 97 jsem putoval po různých ateliérech a věnoval se především slepotisku s postupně narůstající popularitou ražby z fólií. Posledních několik let se ale intenzivně věnujeme kombinaci těchto technik a především pak letterpressu. Letterpress má tu krásnou atmosféru, že je barevný, plastický a krásně se doplňuje právě s ražbou. Jenže do letterpressu jsme se postupem doby natolik zamilovali, že jsme nyní udělali i vlastní prezentační místnost. Na královských Vinohradech lidem ukazujeme letterpress v podobě, jak ho dnes vlastně nikdo nezná. To, co byl dříve knihtisk, kdy byl vlastní tisk jenom málo zatlačený do papíru, je jen málo podobné tomu, co děláme dnes, kdy je reliéf opravdu velmi výrazný a samozřejmě nám k tomu napomáhají perfektní moderní štočky, které si sami připravujeme. A také samozřejmě citlivý výběr vhodných kartonů. Převažují především kartony volumézní, kde se jen velmi málo projevuje zrcadlový průtisk na druhé straně. Mám radost, že právě v tomhle období, v době, kdy jsou různá místa zavřená, otevíráme právě takovou malou galerii, malou kavárnu, prostě místo, kde se potkává běžný zákazník, běžný návštěvník Vinohrad s technologií, kterou by asi jinde jen těžko potkal, a to přes naše LetterpressCafe.
Letterpress vizitka

Letterpress vizitka

Čím se lišíte od konkurence?
Především se mi líbí nahlížet na kolegy jako na kolegy, se kterými spolu můžeme vytvářet (a možná se určitým soupeřením posunout dál), a tak své kolegy mám vlastně rád, než abych je považoval za konkurenci. Co mě ale obecně určitě odlišuje, je vztah k detailu. Raději zakázku udělat s menším profitem, ale precizní kvalitou. Také se nerad podřizuji příliš nízké ceně – raději zakázku nedělám. Vykonávám takové práce, kde mohu uplatnit řemeslnost a přesnost. A to je právě možná to, co zákazníky baví, když nám zadávají zakázku.
Kdo u vás nejčastěji objednává?
Právě v dnešní době, kdy si můžeme kontakt poslat SMSkou anebo se prozvonit, se zdá, že je vizitka vlastně naprostý přežitek. Ale vidím to tak, a to i společně s těmi, co u nás zakázky zadávají, že když jste na setkání s druhým člověkem, ať už je to pracovní setkání, nebo párty, a dáte mu krásnou vizitku na volumézním kartonu, tak mu mnohem víc sdělujete svůj vlastní status, a to, jak si vážíte, že mu právě dáváte takto krásný artefakt/vizitku, která stojí klidně 150 Kč/ks. Sdělujete mu tak vlastně, že vám záleží na tom, jak vás okolní svět vnímá. A určitě si vás ten, komu dáte takovou vizitku, zapamatuje, ale nebude si třeba pamatovat těch 20 jiných zajímavých lidí, kteří mu namísto vizitky dali jen telefonní číslo. Také je to skvělé téma na začátek konverzace, hlavně úplně nenucené. Kdy někomu dáte takovou neobvyklou, krásnou vizitku, tak ten druhý zpozorní a možná i řekne „To jsem ještě neviděl, to je úžasné.” Možná nás čeká ještě mnohem větší renesance vizitek, stejně jako je to s gramofonovými deskami. A proto právě v LetterpressCafe na Vinohradech nabízíme univerzální vizitky, kam si člověk napíše pouze své jméno a základní kontakt. Zákazník tak nemusí zadávat kompletní individuální výrobu, která je samozřejmě o něco nákladnější, a může si koupit malý balíček v ceně Cappucino Grande a má i příběh toho, že si vizitku sám signoval. Mile mě překvapí, když přijdou úplně mladí lidé, které bych čekal, že nemají úplně mnoho peněz, a i přesto si objednají krásné jednoduché svatební oznámení provedené v jedné barvě letterpressem, kdy použijeme silný 1mm karton, do něhož jim vlastně docela jednoduchou grafiku vtlačíme. Dnes se často oznámení dělají ne jako otevírací karta. Je to moderní, rychlé, často to nemá kudrlinky a mnohdy obsahuje jenom velmi stručný text. Pokaždé mě nadchne inovativnost zákazníků. Jako třeba když přijde pán se svojí nastávající a na přání si napíšou „od příštího týdne jsme oba moudřejší”.

A kdo k Vám chodí nejčastěji?
Všichni. Chodí k nám úplně mladí studenti grafických škol, chodí k nám top manažeři, navštěvují nás ale i lidé v úplně zralém věku, protože mají radost, že si mohou dopřát něco, o čem už hrozně dlouho uvažovali. Je pravda, že dopisní papíry a desky s chlopněmi děláme většinou pro firemní klientelu anebo právě pro výtvarníky na jejich portfolia.
Pokud bych nevěděl, jak má správná vizitka vypadat, poradíte mi?
Samozřejmě. Přesně z toho důvodu jsme v Americké 16 udělali místo, kde se můžete posadit s vyškoleným baristou, který nejen umí připravit skvělou kávu, ale má za sebou i mnoho hodin tisku u letterpressového stroje tak, aby dokázal být srdcem i dovedností stroje kávového, ale i toho letterpressového. To znamená, pro začátek vám je schopný poradit, ale to samozřejmě není vše. Opepříme to i tím, že personál je zručný po grafické stránce. Můžete si objednat na našem úplně novém e-shopu konzultaci zdarma. Tím si především rezervujete čas, abychom se vám mohli věnovat. Pokud jste grafik, nebo člověk polygrafie znalý, ale chcete jít úplně do detailů anebo do zpracování, které v ražbách není obvyklé, či právě chcete zkusit letterpress, který je zatím jenom velmi málo objevený, tak se vám bude věnovat seniorní polygrafický pracovník. Očekávejte, že tu budeme plně pro vás a v ceně konzultace dostanete větší či menší kafe nebo klidně zákusek, a to vše vám nakonec odečteme ze zakázky, jakmile si objednáte.
Digitální výsek pasovaný na letterpress

Digitální výsek pasovaný na letterpress

Jaký máte Vy osobně názor na to, když si člověk udělá sám vlastní vizitku a moc neřeší její vzhled?
Vůbec bych nepodceňoval obecnou kreativitu. Občas ke mně chodí zákazníci, kteří mají udělanou grafiku, která jenom lehkým zásahem profesionálního grafika získá vlastně vysokou kvalitu. A právě proto, aby nevznikaly úplně borůvky, jsme vytvořili na našich stránkách výběr několika šablon, ze kterých si zákazník vybere, která se mu líbí, a pošle text. Protože se mu bude jeho text lít do šablony, bude taková realizace velmi ekonomická oproti tomu, když se vytváří celá grafika. Myslíme si, že tím právě můžeme přispět k tomu, aby vizitky a tiskoviny získávaly vyšší kvalitu a hodnotu a aby to neznamenalo vždy náklady, které si ne každý může dovolit. Je pravda, že právě společným setkáváním lajků a nás, kteří grafiku a polygrafii děláme dlouho, nás vede k novým nápadům, na něž bychom jinak třeba vůbec nepřišli.
Myslíte, že je důležité mít profesionálně zpracované vizitky, papíry, desky, obálky atd., jestliže provozujeme nějaký větší podnik?
Myslím, že na cokoliv, čím komunikujeme vizuálně navenek, bychom měli dbát. A není to vždycky jenom o velkých nákladech, ale samozřejmě o určité pozornosti. Myslím si, že právě někdy u malého podniku je to víc důležité, nežli u toho velkého, kterého to nestojí tolik peněz. My se snažíme nabízet zákazníkům jakostní řešení, které není jenom „digitál na třístovce křídě”. Začínáme na 300 vizitkách za 3 500 Kč. Ale stejně tak máme i varianty, kdy děláme dvě ražby, průřez laserem, lepení 2 vrstev, barvení hran, a na konci je cena 300 vizitek 18 000 Kč. To je cifra, kterou mnozí považují za úplně absurdní. Ale ve skutečnosti nám ty peníze dávají čas, který do vizitky investujeme. A ta pozornost, kterou věnujeme výrobě se potom zrcadlí v konečném výsledku toho, kdo krásnou luxusní vizitku někomu předává. A stejně tak, jako jsou krásné vizitky proto, že mají příběh, je to tak i s kávou. A my připravujeme kávu i vizitky s příběhem.
Ražba stříbrná folie

Ražba stříbrná folie

Vysvětlíte, prosím, našim čtenářům, co je to reliéfní ražba?
Ražba obecně je pro mě to, kdy nějaký nástroj raznici stlačuje do kartonu, tzn. že pro mě ražba s fólií je plošná, ale také úplně klidně reliéfní. Nabízíme ražbu fólií na jeden průjezd s větším či menším reliéfem. Anebo naopak dvěma průjezdy s maximální reliéfností, které bychom prvním průjezdem nedocílili kvůli zalévání detailů. Dále je to pro nás ražba, která vystupuje nahoru, nebo je zatlačena dolů tzv. emboss nebo deboss. Kde emboss je časově náročnější na přípravu a vyladění raznice. Optimalizujeme data, kdy hledíme na hloubku v poměru s uvažovaným kartonem tak, aby výsledek ražby byl maximálně reliéfní, perfektní a ostrý. Vůbec není pravda, že raznice, která je co nejvíc hluboká a kolmá, je právě ta nejlepší. A právě i letterpress je ražba – raznici stlačujeme do materiálu s tím, že na její povrch na tisícinu milimetrů přesně naválíme barvu, aby jí nebylo ani moc, ani málo, a aby se nezalévaly detaily a výsledný efekt byl krásně reliéfní a barevný. To je právě letterpress.
Co pro Vás znamená luxus?
Luxus mnoho lidí považuje za určité pozlátko. Pro mě je luxus výpravnost. Ocenění toho, co jsem udělal doteď, a toho, co si můžu koupit. Je to pro mě i můj vlastní vnitřní prožitek radosti, ať už z přírody anebo z nějaké hmotné věci, jako je třeba krásná vizitka. Nemyslím si, že luxus musí být vždycky nedostupný. Ale zato si myslím, že velmi často ta věc, která je luxusní a krásná, má svou hodnotu právě proto, že stojí víc, nežli klasický mainstream. My se snažíme nabízet v LetterpressCafe skvělou kávu, která je určitě luxusní, možná jenom o pár korun dražší než jinde. Určitě i držáček na mandle v čokoládě je luxusní, stejně jako naše letterpressem tištěné menu.
Slepotisk laserový výsek na vizitce

Slepotisk laserový výsek na vizitce

Děkujeme za rozhovor

Galerie

Letterpress vizitka
Digitální výsek pasovaný na letterpress
Ražba stříbrná folie
Slepotisk laserový výsek na vizitce
Reliéf vystupující na vizitce

Rozhovory

Haškovec

Tato společnost nemá v naší databázi žádné články