ROZHOVOR S PETREM DUCHKEM, OBCHODNÍM ŘEDITELEM BRITISH AIRWAYS PRO ČR

05. Červen 2014 | Redakce LUXUS.cz | čtenost po 30 dnech je 37729

Petr Duchek (34) začínal v oboru letecké dopravy jako student. Dnes šéfuje z pozice obchodního ředitele pro ČR, Slovensko a Polsko českému zastoupení letecké společnosti British Airways. Jak se změnila letecká doprava za poslední dekádu a co znamená prémiové cestování v roce 2014…?

Pracujete pro British Airways již více než deset let. Jak se za tu dobu změnila letecká přeprava?
Velmi zásadně. Do British Airways jsem nastupoval v době, kdy se na trh etablovaly nízkonákladové letecké společnosti. Ty učinily létání přístupnější mnohem širšímu okruhu lidí. Za extrémně nízké ceny mohl létat kdokoliv. Lidé však také velice rychle přišli na to, že za málo peněz dostávají ještě méně muziky. Rozpoznali rozdíl mezi nízkonákladovou aerolinkou a tou tradiční typu British Airways. Dnes je na trhu zcela zřetelný segment zákazníků, kteří si uvědomují přidanou hodnotu létání s tradičními, tzv. full servisovými leteckými společnostmi. Další podstatnou změnou je, jakým vývojem za tu dobu prošly produkty leteckých společností , například v našich business a first cestovních kabinách ve všech dálkových letadlech máme nainstalovaná sedadla plně polohovatelná do vodorovných postelí, a ty se stále vyvíjí a zdokonalují tak, aby komfort byl pro zákazníky co největší. Ti jsou totiž stále náročnější.

Mluvíte o přidané hodnotě tradičních leteckých společností. Proč bych jako cestující měl zaplatit několikanásobně vyšší cenu za stejnou letenku?
Ta letenka není stejná a když už jsme u peněz, u nízkonákladových leteckých společností si taky připlatíte, jenom o tom dopředu nevíte. My nabízíme letenky za konečnou cenu bez skrytých poplatků. Cena zahrnuje široké možnosti odbavení zavazadel, garantované sedadlo, které si můžete zdarma zvolit minimálně 24 hodin před odletem, , širokou nabídku kvalitního občerstvení, včetně alkoholických nápojů a v neposlední řadě dopravu na velká centrální letiště, ze kterých se snadno dostanete do města. K tomu navíc velmi dobrý, časově efektivní letový řád. V konečném důsledku ušetříte nejen čas, ale také peníze. Když si totiž spočítáte, na kolik vás příjde letenka s low-costovou společností po zaplacení všech příplatků (a k tomu je třeba připočítat ještě zvýšené náklady na dopravu z okrajového letiště, kam většinou nízkonákladové společnosti létají) a pak to srovnáte s cenou naší letenky, budete třeba překvapeni, že vás výjdeme levněji. A nakonec je tady i benefit věrnostních programů – jak pro samotné cestující, tak i firmy.
Co musí dnes dobrá letecká společnost umět a jaké služby nabízet, aby uspěla a trhu?
Umět naslouchat a adekvátně reagovat na potřeby zákazníka a v každém segmentu mu nabízet určitou přidanou hodnotu. Jak jsme již zmiňovali, prostředí letecké dopravy je cenově extrémně konkurenční a rozdíly v cenách mezi jednotlivými dopravci jsou často minimální. A právě přidaná hodnota je tím faktorem, na základě kterého se zákazník rozhoduje.

Kterou z inovací za poslední dekádu považujete z pohledu zákazníka za nejdůležitější a jakou z pohledu vašeho, tedy letecké společnosti?
To je těžké říct, jelikož je toho opravdu hodně. Mimo již zmiňovaného trendu postelí v business a první třídě, který právě British Airways v roce 2000 nastartovala, jsme v tomto roce přišli i se čtvrtou cestovní třídou na dálkových letech, tzv. Premium economy. A v posledních třech letech i další letecké společnosti začaly zjišťovat, že existuje segment zákazníků, kteří z určitého důvodu nemohou letět business třídou, ale současně si jsou ochotni zaplatit navíc za větší pohodlí a servis než nabízí produkt ekonomické třídy.Z pohledu všeobecného zákazníka to pak bezesporu budou možnosti, jak trávit čas během dálkových letů.Dnes je snad již naprostým standardem, že v dálkových letadlech je každá sedačka, tedy i ta v ekonomické třídě, opatřená tzv. systémem AVOD (audio –video-on-demand), která se skládá z osobního monitoru a nepřeberného množství filmových, hudebních a televizních kanálů. Lidé stále častěji cestují do stále vzdálenějších destinací a nechtějí se logicky nudit. Z pohledu letecké společnosti to jsou to pak nová letadla, která nejen, že nabízejí cestujícím větší komfort, ale jsou i mnohem šetrnější k životnímu prostředí – jak díky spotřebě paliva, tak i s ohledem na hluk, který vytvářejí. To nám dovoluje nyní obsluhovat destinace, do kterých bychom jinak létat nemohli nebo přizpůsobovat efektivněji letový řád potřebám zákazníků. Například v případě BA je prvním velmi silným výsledkem zařazení Boeingu 787 Dreamliner do naší flotily otevření přímé linky z Londýna do texaského Austinu, kam létáme od března jako jediná evropská letecká společnost.
Mluvil jste o tom, že zákazníci jsou stále náročnější. Jak se to projevuje?
Náročná je především velmi rychlá doba. Tak například obchodní cestující se vrací ze služební cesty v New Yorku. Potřebuje být zpět velmi rychle a pokud možno odpočatý, protože hned z letiště jede do kanceláře a vrací se do práce, kde ho čeká celý den. Využije tedy leteckou společnost, která má odpovídající letový řád a nabízí dostačující komfort. Potřebuje se vyspat a nejlépe také osprchovat. Uvedu to na příkladu. Z New Yorku létáme 14krát denně, na palubě nabízíme 201 cm dlouhou postel a v příletových saloncích sprchu. Navíc jsme zavedli službu sleeper service, což znamená, že každý cestující business třídou Club World z východního pobřeží USA a Dubaje dostane večeři na letišti v salonku a na palubě už jen rychlé občerstvení. Tím se maximalizuje doba, po kterou může cestující během nočního letu spát.

Co cestující, kteří letí na dovolenou?
Ti očekávají plný servis na kvalitní úrovni. Věčným tématem je catering. Lidé si na něj zvykli a požadují občerstvení i na krátkých linkách. Již legendární jsou narážky na kvalitu palubního jídla, které zejména v poslední době nejsou příliš oprávněné. Jídlu věnujeme velkou pozornost, spolupracujeme s předními šéfkuchaři a i v tomto ohledu přicházíme s mnohými inovacemi. Navíc, dá se říci, že v poslední době i tzv. volnočasoví cestující objevili výhody vyšších cestovních tříd, minimálně business třídy. Relativně mnoho Čechů si v posledních letech zvyklo na to, že si může dovolenou začít užívat už během cesty a dopřeje si ten komfort, včetně šampaňského na palubě, večeře v luxusním letištním salonku nebo již oné zmiňované postele v letadle.
Mluvil jste o nových letadlech. Už jste se v některém proletěl?
Ano, naposledy jsem letěl Airbusem A380 do Los Angeles. Byl to impozantní zážitek. Je to obrovské letadlo s velkým a velmi pohodlným prostorem. Nové kabiny jsou designově řešené. Letadlo je velmi tiché, chvílemi máte pocit, že motory neběží. Obdobné benefity nabízí i Dreamliner, kde vás navíc jako první zaujmou mnohem větší okénka pro cestující s elektronickým stmíváním.Ten je v současné verzi mnohem menší, využíváme jej především na letech do Severní Ameriky a Indie. Nicméně od příštího roku začneme do flotily zařazovat i větší verzi 900, ve které budeme jako první letecká společnost instalovat i kabinu první třídy.

Jaké destinace mají Češi nejraději a které neoprávněně opomíjejí?
Nejpopulárnější je klasicky New York. Z dálkových destinací je po něm nejvyšší poptávka již několik let. Se zrušením vízové povinnosti do USA se zájem ještě zvýšil. Češi mají rádi také Miami a Los Angeles. Obrovský zájem je o Las Vegas. Myslím, že celkem opomíjenou destinací je Phoenix v Arizoně, který se dá přitom výborně zvládnout právě s v kombinací s Vegas. Stačí si půjčit auto, přejezd zabere pár hodin a během něj můžete navštívit i Grand Canyon.
V čem se jako cestovatelé lišíme například od třeba takových Britů?
Tak to je velmi zajímavé. Nedávno jsme si shodou okolností dělali ve Velké Británii na toto téma průzkum. Ukázalo se, že nejvíce se o cestování zajímá starší generace nad čtyřicet. Tito lidé jsou také v cestování nejdobrodružnější. Cestují sami, do vzdálenějších a nových destinací, zkoušejí neobvyklé věci. Rádi také na dovolené sportují. Cestující nad sedmdesát si zase nejraději ze všech vybírají romantické destinace, což je svým způsobem velmi milé. Je to také logické. Jde o věkovou skupinu, která vychovala děti, vybudovala kariéru a chce si začít užívat života. U nás již také existují náznaky podobného trendu, ale z pochopitelných důvodů se tomu tak zatím neděje ani z části jako ve Velké Británii. Nicméně Češi jsou v cestování stále samostatnější. Na cesty vyrážejí sami, bez cestovních kanceláří a také častěji létají za poznáním. Klasických dovolenkářů je však stále naprostá většina.

Jaké jsou vaše oblíbené destinace?
Už tradičně zmíním Havaj, která je mou srdeční záležitostí. USA mám navíc rád i jako celek – ať už je to New York klidně jen na víkend, již zmiňované Phoenix a Vegas či Seattle a okolí na to, užít si přírodu a klid. Ale rád mám i druhou stanu světa – Singapur, Hong Kong či Austrálii a Nový Zéland.
Děkujeme za rozhovor

Galerie

Rozhovory

BRITISH AIRWAYS