Sáhněte si na Kupku! Součástí znovuotevřeného Musea Kampa jsou i unikátní reliéfní tisky od Canonu

18. Květen 2020 | Redakce LUXUS.cz | čtenost po 30 dnech je 15746

Více než roční spolupráce Musea Kampa a společnosti Canon, která stála v roce 2019 za úspěšnou výstavou Meda Ambasadorka umění, vyvrcholila předáním unikátní zmenšené reprodukce a výřezu slavného obrazu Katedrála Františka Kupky. Reprodukci i výřez vytvořili odborníci z Canonu spolu s fotografem Janem Williamem Drnkem díky možnostem tiskového zařízení Arizona 1380 GT. Reliéfní tisky, na nichž si lze osahat mistrovy tahy štětcem, se v znovuotevřeném Museu Kampa stanou součástí edukačního ateliéru.

Slavnostní předání zmenšené reprodukce a výřezu Kupkovy Katedrály proběhlo v Museu Kampa za účasti předsedy správní rady Nadace Jana a Medy Mládkových, Jiřího Pospíšila, ředitele Musea Kampa Jana Smetany, šéfkurátorky Heleny Musilové a zástupců společnosti Canon v čele s ředitelem divize produkčního tisku Ladislavem Palečkem.

Právě Paleček stál jako milovník umění u myšlenky prezentovat moderní tiskařské technologie ve spojení s výtvarným uměním. „Jsem velmi spokojený, že moderní technologie a zkušenosti odborníků z Canonu pomohly vytvořit reprodukci jednoho z nejoceňovanějších českých malířů. Můžeme zprostředkovat návštěvníkům Musea Kampa skutečně hmatatelný zážitek,“ říká Ladislav Paleček.

Vytištěný detail z Kupkovy Katedrály bude nově k dispozici návštěvníkům v předsálí stálé výstavy Kupka/Gutfreund. Celá reprodukce najde své trvalé místo v edukačním ateliéru na Kampě zaštítěném Kupkovým jménem, kde se pořádají umělecké workshopy pro děti i dospělé. Obraz včetně mistrovských tahů štětcem si tak návštěvníci budou moci osahat vlastníma rukama, což u originálu oceňovaného aukčními katalogy téměř na 100 milionů korun, který je rovněž součástí expozice Musea Kampa, pochopitelně možné není.

„V rámci našich workshopů se děti učí, jak obrazy stárnou a co vše jim hrozí. Na detailu Kupkovy Katedrály vytištěném firmou Canon metodou reliéfního tisku si mohou děti prohlédnout, a dokonce osahat krakely, tedy praskliny, které na originálu v průběhu času vznikly,“ přibližuje využití unikátních tisků Eliška Pýchová z lektorského oddělení Musea Kampa.

Odborníci společnosti Canon připravili pro Museum Kampa unikát – podobně věrná reprodukce u nás ještě nevznikla. „V žádném případě nejde o kopii, kterou by si mohl vytisknout každý. Jde o vysoce profesionální práci našich odborníků na tisk, která probíhala v úzké spolupráci s kurátory z Musea Kampa,“ říká Eva Kučmášová, šéfka marketingu a komunikace společnosti Canon, která projekt vedla. „Bez nadsázky jde o zásnuby technologie s uměním, a to je to, co nás na celé věci bavilo nejvíce,“ dodává.

Samotnému reliéfnímu tisku předcházely několikaměsíční přípravy. Vyřešit bylo třeba i otázku autorských práv s jejich správci, kteří žijí ve Francii. Převodu Katedrály do elektronické podoby se zhostil známý fotograf Jan William Drnek, jenž má zkušenosti s prací třeba na digitalizaci Muchovy Slovanské epopeje. Drnek Katedrálu nasnímal jako panoramatickou fotografii s vysokým rozlišením, která se skládala z 60 dílčích snímků spojených v počítačové postprodukci.

Poté už přišla na řadu tiskařská technologie. Zmenšenina díla Katedrála přišla na svět díky velkoformátovému flatbed tiskařskému stroji Arizona 1380 GT od Canonu s technologii reliéfního tisku Océ Touchstone. „Celý integrovaný systém Océ Touchstone byl navržen pro nejvyšší kvalitu reliéfního tisku a je s úspěchem využíván třeba v interiérových i exteriérových dekoracích. Výrobci značení pak mohou tuto technologii efektivně využít třeba pro tvorbu nápisů v Braillově písmu či embosování. Ale díky této technologii jsme si věděli rady i s výzvou jménem Katedrála,“ říká Martin Nesvadba, specialista na tisková řešení společnosti Canon.

Canon a Meda

Prezentace zmenšené reprodukce Katedrály od Františka Kupky je vyvrcholením a zakončením více než rok trvající spolupráce mezi Museem Kampa a společností Canon. Jejím plodem byla i úspěšná výstava Meda Ambasadorka umění. Ta trvala od června do konce září loňského roku a konala se u příležitosti stých narozenin paní Medy Mládkové, jedné z největších sběratelek děl Františka Kupky. Výstava, kterou jen během prvního měsíce navštívilo 12 000 zájemců, mapovala sběratelskou a mecenášskou činnost Jana a Medy Mládkových z let 1960 až 1989, kdy manželé pobývali v USA.

„Firma Canon významně pomohla realizovat výstavní projekt MEDA Ambasadorka umění v několika oblastech. Zajistila profesionální skenování 3000 fotografií, které zaměstnanci převedli do digitální podoby, a následně realizovala tisk výstavních panelů. Na spolupráci s firmou Canon si vážíme otevřeného, velmi vstřícného a naprosto profesionálního přístupu. Podpora firmy Canon výrazně pomohla k úspěšné realizaci jednoho z nejdůležitějších projektů Musea Kampa v roce 2019, tedy v roce, kdy zakladatelka paní Meda Mládková oslavila jubilejní sté narozeniny,“ shrnul ředitel Musea Kampa Jan Smetana celý projekt, jehož vrchol nyní mohou milovníci umění spatřit ve znovuotevřených výstavních prostorách na pražské Kampě.

Galerie