Vydejte si knihu podle vašich představ s Jiřím Bryndou na Bookla.cz

11. Květen 2023 | Redakce LUXUS.cz | čtenost po 30 dnech je 34649

Jiří Brynda, narozen v roce 1976 je obchodním ředitelem společnosti powerprint, kam nastoupil v roce 2017. Spolu s majitelem Zdeňkem Janovcem stál u zrodu projektu Bookla, Vydej si knihu sám!, který umožňuje komukoliv vydání své knihy. Vystudoval strojírenskou školu a školu cestovního ruchu. Celá jeho profesní dráha je spojena s tiskárnami nebo reklamními agenturami.

Co vás inspirovalo k vytvoření této služby (Bookla) a jaký problém jste se snažili vyřešit?

Koncept Bookla je založen na myšlence Print on Demand, tento princip tištění knih až po objednání zákazníkem není nový a v posledních minimálně 15 letech jsme se ho snažili nabízet přímo nakladatelům. Bohužel principy knižního trhu a zaběhnuté standardy se nedařilo bořit, proto jsme se rozhodli, že projekt zkusíme rozjet sami, naše společnost powerprint má kompletní know-how a technologii pro takovou výrobu. Spolupráce se samonakladateli byla již zaběhnutá a my jsme jim nabídli jedinečnou možnost, jak vydat knihu a neplatit přitom za tisk. Do té doby měli 2 cesty. Tou první bylo nechat v tiskárně na zakázku vyrobit určitý počet knih, předem zaplatit za tisk a pak svépomocí prodávat. Druhou možností bylo oslovení distributora, který za obvyklých 55 % z ceny knihy, bude ve své distribuční síti knihy prodávat. My jsme přišli s třetí možností, která nevyžaduje počáteční investici, knihy se tisknout až po objednání konečným zákazníkem, samonakladatel tak neriskuje, že vložené peníze do předem vyrobených knih, které neprodá, ztratí a zároveň má díky Bookle zajištěnou distribuci. Musí zvolit správnou prodejní cenu a starat se o propagaci, která je klíčová. Vše ostatní je na nás.

Jaký je proces vytvoření knihy pro zákazníky? Jaké jsou kroky, které musí projít, aby si mohli objednat a vytisknout svou vlastní knihu?

V první řadě musí knihu napsat, tím splní první a zásadní úkol, aby kniha mohla vůbec vzniknout. Následně se musí vyrobit sazba a tisková data. Autoři mohou využít služeb naší redakce a grafika, ale mnoho z nich je schopno si data zajistit sami, případně zaplatit jakékoli grafické studio. Na stránkách Bookla.cz si zvolí podobu a formu knihy, z čehož vyplyne ekonomika knižního projektu a oni si volí prodejní cenu, vlastní zisk, který jim každý měsíc z prodaných knih vyplácíme. Mnoho autorů prodává knihy se 100% marží, absolutně bez rizika. Kniha je ve virtuálním skladu a čeká na objednání.

Jaký druh knih se dá pomocí této služby vytisknout? Existuje nějaké omezení na délku knihy nebo počet stránek?

Nabízíme standardní měkkou i knižní pevnou vazbu, je k dispozici 7 formátů, rozsah stran je sice limitován, ale ještě nikdo tento limit nepřekročil.

Jaké jsou možnosti pro personalizaci knih? Může si zákazník zvolit typ papíru, vazbu nebo barevný obal?

Ano, je možno volit z několika papírů, laminace obálky a vazby. V případě, že by nevyhovovala nabídka Bookly, jsme samozřejmě schopni vyrobit v podstatě jakoukoli specifikaci a zušlechtění na míru podle přání zákazníka.

Jaký je průměrný čas dodání knihy zákazníkovi po objednání?

Autor, který se na nás obrátí s požadavkem na vyrobení knihy, může mít teoreticky svoji knihu v prodeji i do týdne. Záleží na tom, zda má připravená tisková data nebo bude chtít pomoci s korekturou, grafikou, vytvořením obálky. Obvykle se ale jedná řádově o týdny. Kupující, který si objedná knihu na e-shopu Bookly, pak dostane svoji objednávku do 3. až 5. dne.

Jaká je cena za vytisknutí knihy? Existují různé ceny pro různé druhy knih nebo objednávky většího množství?

Powerprint nabízí buď standardní objednání knih, kdy si zadáte specifikaci a počet knih anebo službu Bookla, která je založena na principu Print on Demand. U standardního tisku knih vám uděláme kalkulaci na poptávané množství a tam se bude cena měnit podle objednaného množství. Kusová cena bude nižší pro vyšší náklad. Celý náklad si pak odvezete a musíte knihy sami prodat anebo uskladnit. Na Bookle si předem určíte prodejní cenu, svoji marži, nevyrábí se nic na sklad a je na vás, jak knihu úspěšně zpropagujete, kolik kusů pak prodáte. Máte k dispozici virtuální, tedy nekonečný, sklad.

Jaký druh podpory nebo zákaznického servisu nabízíte zákazníkům při vytváření a tisku jejich knih?

Vždy se snažíme s autory/samonakladateli diskutovat celou problematiku vydání knihy. Jsou tací, kteří chtějí být na pultech knihkupectví za každou cenu, což jim umožníme. Další si opravdu knihy prodávají sami a některým to i jde a máme z nich radost. Všem nabízíme celkové konzultační, redakční služby tak, aby výsledkem byla fyzická kniha dle jejich představ. Ať jde o sazbu, grafiku, ilustrace, korektury, o vše se naše redaktorky postarají.

Jaké jsou největší výzvy, kterým čelíte při poskytování této služby? Jaké jsou nejčastější stížnosti nebo potíže, se kterými se setkáváte?

Upřímně tajně doufáme v renomovaného autora, který bude chtít vydat knihu pouze na Bookle a zboří zavedené standardy. Máme autory/samonakladatele, kteří prodají tisíce knih a mají na každé podíl, o kterém se může autorům pod vydavatelstvím pouze zdát. Tímto bych rád vyzval spisovatele, aby se přišli osobně přesvědčit a popovídat si o principu Print on Demand. V současné době hledáme lepší IT řešení, poptávka po službě trochu přerostla naše očekávání, a proto chceme dosáhnout pružnější odezvy, a s tím je spojeno také to, že potřebujeme více IT odborníků.

Jaké jsou vaše plány na budoucnost této služby? Plánujete přidat další funkce nebo rozšířit své služby na jiné trhy?

Jak jsem již zmínil, potřebujeme hlavně IT řešení plus asi tak 64hodinový den pro redaktorky, kteří musí zpracovávat knižní projekty. Loni jsme vydali 148 titulů s ISBN pro samonakladatele a stovky skript a metodik pro univerzity, pro které je tato služba také zajímavá. Nemusí řešit, kde skladovat skripta a učebnice, stačí říci studentům, že si je mohou koupit na Bookle. Nejhorší je pro univerzitu, když má plné sklepy starých a neaktuálních skript. Princip Print on Demand jim tento problém vyřeší.

Co vás nejvíce baví na vaší práci na této službě a co vám dává největší uspokojení?

Se samonakladateli a autory je to úplně jiná spolupráce než s vydavatelstvími a korporátními obchodními partnery. Výsledkem jsou často zhmotněné sny, knihy plné příběhů, vzpomínek, které přinášejí pozitivní emoce a radost. S autory často vznikají přátelská pouta, klienti nám děkují, že nevěřili, že něco takového lze uskutečnit.

Co pro Vás znamená luxus?

Dělat jenom věci, které mě baví a naplňují….

Děkujeme za rozhovor

Galerie

Rozhovory

Bookla.cz

Tato společnost nemá v naší databázi žádné články