Jak se zadařilo studentce Kataríně Nábilkové zvítězit v soutěži Master of Crystal 2022

12. Prosinec 2022 | Redakce LUXUS.cz | čtenost po 30 dnech je 33996

Studentka Katarína Nábilková se zapojila prestižní soutěže pro mladé designéry Master of Crystal 2022, jíž proběhl již patnáctý jubilejní ročník. Porotu přesvědčila svou prezentací svítidla Balance of Nature (Rovnováha přírody) vyrobeného z kombinace skla a kovu. Slavnostní vyhlášení proběhlo v rámci oficiálního programu přehlídky současného designu Designblok v pražském prostoru Gabriel Loci. Celkem do soutěže přihlásilo svůj návrh světelného objektu na téma Light for Wellbeing 83 mladých designérů mladších 33 let. My jsme pro vás Katarínu vyzpovídali a můžete si s ní přečíst náš exkluzivní rozhovor.

Kataríno, představila byste nám, prosím, soutěž Master of Crystal?

Soutěž pořádá společnost Preciosa od roku 2015. Každoročně se střídají různá témata, která často odkazují k současným směrům v odvětví designu či užitého umění. Může to být šperk, svítilna či volný objekt, dokonce i využití skleněných komponentů v módě. Je to skvělá příležitost realizovat svůj návrh ve spolupráci s tak velkou společností, jako je Preciosa, a nezáleží jestli je účastník student střední či vysoké školy nebo nezávislý umělec.

Jaké bylo téma letošního ročníku?

Tématem bylo navrhnout osvětlení pro Wellbeing. Zadání odkazovalo na v současnosti velmi důležitý aspekt, který se uplatňuje jak v architektuře, tak designu. V dnešní době trávíme čím dál více času v interiérech, a tak je důležité, abychom v něm podporovali pocity štěstí a spokojenosti, například pomocí designu. Správně zvolené světlo je v tomto směru velmi důležité, neboť ovlivňuje nejen naši náladu a pocity ale i náš rytmus během dne.

S čím jste soutěž v letošním roce vyhrála?

Soutěž jsem vyhrála s osvětlením „Balance of Nature“. Světelné objekty barevností skla a svým tvaroslovím přinášejí do interiéru klid a rovnováhu přírodní scenérie. Osvětlení je složeno z více objektů, které asociují naši přirozenou afinitu k přírodě, zejména barevností a vyváženou kompozicí. Umístění jednotlivých objektů přináší vyvážený balanc, který příroda přirozeně vytváří bez vlivu člověka. Atmosféru v místnosti tak doplňuje ambientní osvětlení, které interiér nijak nenarušuje, ale naopak vytváří prostředí pro mnohé okamžiky v interiéru.

Kde jste získala inspiraci pro Vaše dílo?

Prvotní inspirací mi bylo samotné téma Wellbeingu a proč je tak důležité v současnosti. Na základě rešerše, kterou jsem si vytvořila, jsem věděla, že zásadní pro finální design svítidla je přenesení asociací z exteriérového prostředí, tedy scenérie přírody a našeho přirozeného vztahu k ní, do interiéru.

Jak dlouho Vám trvalo tento výherní kousek zpracovat?

Jako skoro u každé práce to neumím přesně definovat. Návrh jsem zpracovávala v rámci školy, stejně jako další soutěže, do kterých jsem se hlásila. Myslím, že jakmile jsem byla spokojená s finálním návrhem, tak mi to trvalo cca dva měsíce. Během tohoto období jsem na něm ve volném čase pracovala a snažila se dotáhnout všechny detaily. Další fází byla výroba ve společnosti Preciosa Lighting, která probíhala velmi rychle a celé svítidlo se stihlo zkompletovat do Designbloku.

Plánujete se vydat na mezinárodní přehlídku designu v italském Miláně, kam jste jako výherce soutěže Master of Crystal pozvána?

Určitě ano, moc se na Salone del Mobile těším. Myslím, že je důležité navštěvovat akce, které se dějí v odvětví designu či umění i za našimi hranicemi. Sama často cestuji za výstavami či architekturou po Evropě, nabízí mi to potřebný přehled, který je, myslím, pro současného designéra důležitý.

Prozraďte nám, měla jste k umění vztah již odmala?

Protože nejsem z umělecké rodiny, nebyla jsem k tomuto směru vedena. Začalo to při výběru střední školy. Jelikož mě bavila historie a měla jsem více kreativní sklony než technické, začala jsem se krátce před přijímačkami připravovat, a podle mě zázrakem, mě přijali. Ale na začátku studia po přečtení prvních knih o dějinách výtvarné kultury a designu jsem věděla, že to je to, co chci studovat. Doposud si neumím představit, že bych se zabývala něčím jiným, ať už po teoretické nebo kreativní stránce.

Co Vy osobně na umění milujete?

Studovat jeho historii, vývoj a současné tendence. Z historického hlediska můžeme z výtvarného nebo užitného umění či architektury vyčíst mnoho o kultuře, poznatcích či nových objevech a situacích ve společnosti, ve které vznikalo nebo vzniká. Myslím, že stát se umělcem či designérem nese s sebou v současnosti i dávku zodpovědnosti. Zároveň je krásné, že to není práce v pravém slova smyslu, ale vnímám to jako nedílnou součást života.

Plánujete se do soutěže přihlásit i příští rok? Prý už je zveřejněné i téma?

Ano, téma už je zveřejněno na stránkách Master of Crystal a je to „Perlička i trochu jinak“. Zatím jsem nad tím konkrétně nepřemýšlela, ale mám to v hlavě, takže uvidím časem, jestli se do zadání pustím.

Co pro Vás znamená luxus?

Způsob bytí, kde osobní i pracovní sféra je smysluplná, a cítím se spokojená nejen já, ale i mé okolí a blízcí.

Děkujeme za rozhovor

Galerie

Rozhovory

Master of Crystal

Tato společnost nemá v naší databázi žádné články