Historie panenky Barbie: inspirace pro dívky od roku 1959

12. Březen 2019 | Redakce LUXUS.cz | čtenost po 30 dnech je 17834

„Filosofií Barbie je, že díky panence malé dívky mohou být, kým chtějí. Panenka Barbie vždy reprezentovala skutečnost, že každá žena má možnost volby.“ – Ruth Handler.

Již od roku 1959 je cílem panenek Barbie inspirovat dívky na jejich cestě za poznáním a vést je k uvědomění, že mohou být, kým chtějí. Neexistuje povolání, které by Barbie nedokázala překonat. Za svou historii si jich vyzkoušela více než 200 a nepolevuje ani nyní. Jejím cílem je poskytnout příštím generacím dívek širší pohled na společnost, představit povolání, v kterých je zastoupeno jen malé procento žen a zároveň vyzdvihnout významné hrdinky, které by neměly být zapomenuty.

Od roku 2015 zažívá panenka Barbie výrazné změny. Od téhož roku byla úplně poprvé bez podpatků. Později se přidaly i různé odstíny pleti, vlasů a rysů obličeje. Roku 2016 představila značka Barbie panenky pyšnící se novými tělesnými proporcemi, což byl pro společnost Mattel zlomový moment, který přinesl více než 4 milionů ohlasů po celém světě.

Barbie se také spojuje s rodiči skrze kampaň „Dads Who Play Barbie“ („Tatínkové si hrají s Barbie“). Na podzim loňského roku upozorňuje Barbie na tzv. „Dream Gap“, kritické období mezi 5. až 7. rokem života, kdy dívky začínají věřit tomu, že nejsou tak vynikající jako chlapci a začínají ztrácet víru ve své schopnosti. Jeden ze způsobů, jak pomoci dívkám uvědomit si, že jsou výjimečné, je pomocí vzorů. Od roku 2015 se Barbie zavázala ukázat dívkám více vzorů, tzv. Sheroes, aby jim pomohla představit si všechny možnosti. Mezi těmito úžasnými ženami, najdeme například britskou olympijskou boxerku Nicolu Adamsovou, americkou olympijskou šermířkou Ibtihaj Muhammad, modelku větších velikostí Ashley Graham, či také českou snowboardistku a lyžařku a olympijskou vítězku Ester Ledeckou.

Ve snaze představit ještě více povzbuzujících příběhů představuje Barbie v letošním roce internetovou stránku www.barbie.com/rolemodels a zároveň vydává kolekci panenek Inspirující ženy, která zahrnuje významné ženy, jako Amelii Earhart, Fridu Kahlo nebo Katherine Johnson.

 

Barbie si je vědoma, že je důležité posilovat rozmanitost, kterou přináší, a neustále se vyvíjet. První afroamerická panenka, která rozšířila řady panenek Barbie, byla v roce 1967 panenka jménem Francie. Tu následovala v roce 1968 mluvící panenka Christie a o dva roky později panenka Julia, která byla inspirována populární televizní postavou Julií Baker (Diahann Carroll). Ještě téhož roku Mattel představil přítele Christie Brada, panenku černocha. V roce 1975 následovaly další panenky Cara a Curtis. Barbie černoška spatřila světlo světa v roce 1980. Téhož roku uvedl Mattel kolekci Dolls of the World, která obsahuje panenky Barbie z celého světa.

Jako múza předních světových návrhářů Barbie spolupracuje s více než 75 světovými značkami a začínajícími návrháři a talenty. Jmenovitě například Moschino, Matty Bovan, Nasir Mazhar, Roksanda Ilincic, Karl Lagerfeld, Comme Des Garçons a mnoho dalších. Společně mají za cíl vytvořit jedinečné panenky a vzrušující módní spolupráce.

 

 

Galerie